Matza

 ממ"יתון פסח

 
 
 

01.04.2021

י"ט בניסן תשפ"א

Untitled-1.png

מהו חג הפסח// יואב גבע

חג הפסח הוא חג יהודי מקראי, הראשון מבין שלוש הרגלים.

חג הפסח מסמל את יציאת מצרים 

 

הסיפור בקצרה: יעקב ובניו ירדו למצרים בשל הרעב הגדול ששרר בארץ, ושגשגו שם בזכות יוסף. בחלוף השנים נשכחה הידידות ששררה בין פרעה ליוסף, ובני ישראל הפכו לעבדים שנאלצו לעבוד בעבודות פרך. לאחר מאות שנות עבדות, התגלה אלוהים למשה דרך הסנה הבוער וציווה עליו לבוא אל פרעה ולדרוש שישחרר את עם ישראל. בעקבות סירובו העיקש של פרעה, הכה אלוהים באמצעות משה את כל ארץ מצרים.

מקור השם פסח הוא מהמקרא, בו נכתב: "וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה', אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל" 

אשר אלוהים פֶּסַח על הבתים של היהודים שהרג את הבכורים של המצרים.

שמות נוספים לחג הם: חג החירות, חג האביב וחג הגאולה.

השם המקראי, חג המצות, מתייחס לתקופה בת שבעה ימים, מתאריך ט"ו ניסן ועד לתאריך כ"א ניסן. החג נקרא על שם המצות שאכילתן היא מצווה מיוחדת ביום הראשון לחג, ובשאר הימים משמשות תחליף ללחם החמץ

 

פסח נחוג במשך שבעה ימים, מט"ו בניסן ועד כ"א בניסן. היום הראשון והאחרון מכונים "ימים טובים", והימים שביניהם מכונים "חול המועד". פסח מציין את יציאת בני ישראל מעבדות במצרים לחירות, שחלה בליל היום הראשון לחג, לאחר מכת בכורות. היום האחרון לחג, המכונה שביעי של פסח, מציין לפי חז"ל את נס קריעת ים סוף.

מצוות החג המרכזיות הן איסור אכילה, הנאה ובעלות על חמץ במהלך כל החג, ומצוות עשה שחובה אכילת מצה וסיפור יציאת מצרים בלילה הראשון של החג, הוא ליל הסדר. בליל הסדר מצווה מן התורה לאכול מצה ומרור ולספר על יציאת מצרים, ומדברי חכמים גם לשתות ארבע כוסות יין.

על פי ההלכה אסור לאכול מצה בערב עד ליל החג, כדי שהאדם יחכה לליל הסדר בשביל המצה.

 

קערת ליל הסדר: כרפס, מרור, חזרת, זרוע, חרוסת, וביצה.

בזמן שבית המקדש היה קיים, התקיימו בחג הפסח גם מצוות העלייה לרגל, הקרבת קורבן פסח בערב החג ואכילתו בירושלים עד חצות הלילה של ליל הסדר. לאחר חורבן בית המקדש מצוות אכילת מרור בליל הסדר היא מדברי חכמים.

סיפור יציאת מצרים והיציאה לחופשי מעבדות לחירות המבטאים את מהות החג, הפכו את החירות כסמל תרבותי ודתי אוניברסלי.

חג הפסח מתקשר גם עם שבת הגדול, תענית בכורות, ספירת העומר, חול המועד, מימונה, פסח שני, שבועות, שלושת הרגלים

שַׁבַּת הַגָּדוֹל היא השבת שלפני חג הפסח. בשבת זו דורש הרב בקהילתו בהלכות הפסח. (הלכה היא כינוי ביהדות לכלל החוקים שעל פיהם מצווה היהודי לנהוג.) כן יש הנוהגים לקרוא בשבת זו קטעים מההגדה של פסח. שבת זו ידועה כשבת מיוחדת החל מאמצע ימי הביניים. 

 תענית בכורות היא מנהג יהודי שבו בכורים צמים בערב פסח מהבוקר עד ליל הסדר.

 

סְפִירַת הָעֹמֶר היא מצוות עשה מהתורה לספור כל יום במשך 49 ימים החל מהקרבת קורבן העומר. ביום החמישים של הספירה חוגגים את חג השבועות, שנקרא כך על שם שבעת השבועות של הספירה.

משמעות הדבר שימים אלה נחשבים מבחינה הלכתית במעמד שבין יום חג ליום חול. ימים כאלה קיימים בשני חגים בלבד, שנמשכים שבוע בסך הכל: חמישה ימים בין פסח לשביעי של פסח ושישה ימים אחרי היום הראשון של סוכות.

 

המִימוּנָה היא חג עממי של יהודים יוצאי מרוקו, שנחגג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג. חגיגת המימונה כוללת פתיחת שולחן ועליו מיטב מטעמים, ומיני מתיקה. המסובים נוהגים ללבוש בגדים מסורתיים מפוארים לרוב ירוקים עם ניטים הזהים למלבושי המימונה של יהודי מרוקו, כגון גלימות מוזהבות רקומות ותרבושים צבעוניים, והוא כולל שירים, ברכות וריקודים.

פסח שני (נקרא גם פסח קטן) בדיוק אחרי ערב פסח, ובו ניתנת שוב ההזדמנות להקריב קורבן פסח עבור אנשים שנמנע מהם להקריבו במועדו משום שהיו טמאים או רחוקים ממקום המקדש בי"ד בניסן.

חג השבועות הוא חג ביהדות, השני מבין שלוש הרגלים. החג חל יום לאחר סיום ספירת העומר בת שבעת השבועות.

שלושת הרגלים הם שלושה חגים מקראיים- פסח, שבועות, וסוכות.

17973871-[Converted].png

?הידעת

פסח הוא החג היהודי העתיק ביותר מכל חגינו.

 

סדר פסח בעדות שונות // לילך בן אהרון

 
 
 

ליל הסדר הוא ערב החג אותו מציינים בכל שנה בפסח, הוא הלילה הראשון של חג הפסח. מטרת ליל הסדר היא כינוס סביב השולחן על מנת לזכור ולהזכיר את סיפור יציאת מצריים. למרות המטרה המשותפת, ליל הסדר נערך בצורות שונות בין העדות והנה הן צורות אלה:

גרוזינים: שבוע של גירוד

השבוע שלפני החג מוקדש כולו לנקיונות, והוא נקרא בשם "חֵקִיס קְווּירֶא" – שבוע של גירוד.השם המקורי נובע מדברי חכמינו זכרונם לברכה שצריכים לגרד את כל החמץ שנדבק לרהיטים ולקירות במשך השנה.

תימנים: אומרים מא כ'בר

מא כ'בר הד'א אללילה, מן גמיע אללילי, כ'רג'ו ג'דודנא ואביינא, מן מצר בית אלעבודיא, מה כאנו יפעלו?

אם תתארחו בבית של משפחה תימנית בחג הפסח, אתם צפויים לשמוע את המשפטים האלו נאמרים מפי אחד הילדים. המשפט הזה הוא למעשה תרגום של "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" אותו נוהגים לומר יהודי תימן בתחילת ליל הסדר. בהמשך הם מספרים את כל סיפור יציאת מצרים בקיצור נמרץ. 

מרוקאים: מסובבים את הקערה על ראשי המסובים

את ליל הסדר בבית משפחה מרוקאית פותחים בשירת הטקסט "בבהילו יצאנו ממצרים, הא לחמא עניא" כאשר תוך כדי שירה מסובבים את הקערה על ראשי כל המסובים. 

אשכנזים: לא אוכלים קטניות

האשכנזים נמנעים מאכילת קטניות. ניתנו למנהג זה כמה סיבות, כמו: חשש שאנשים עלולים להתבלבל בין קטניות ודגנים האסורים בפסח; חשש שבאריזת הקטניות עלול להתערבב גם דגנים; ועוד.

פרסים: מצליפים עם בצל ירוק

אם תבקרו בבית של משפחה פרסית, כדאי לכם להיות מוכנים: כשמגיעים לפיסקה "אילו הוציאנו ממצרים", כל אחד מהמשתתפים ייקח בצל ירוק ויצליף במי שיושב לידו.

עיראקים: אפיקומן שווה אלף לירות

אחרי שהוא מקיים את מנהג ה"יחץ" וחוצה את המצה, ראש המשפחה לוקח את מצת האפיקומן, עוטף אותה במטפחת משי יקרה וקושר אותה באלכסון על חזהו או גבו של ילד קטן. וכך הוא אומר לו: "פיקדון זה אני מפקיד בידך עד סוף הסעודה, עד בוא שעת האפיקומן. והיה אם ייגנב מעמך, עליך לשלם לי סך אלף לירה זהב!"

 

בהמשך הערב המשתתפים מנסים לגנוב את האפיקומן מהשומר. 

לכל עדה מנהג משלה, אך בסופו של יום, כולנו מתכנסים לשם אותו מטרה: לחגוג את חירותינו!

חג פסח כשר ושמח!

רגע להתעדכן - תוצאות הבחירות // עדי גרוסו

לאחר הבחירות הרביעיות בתוך שנתיים התקבלו התוצאות (בעיני תוצאות מעודדות) ושוב נראה שלאף מפלגה או גוש אין ממשלה (אולי אני טועה, נראה מה יהיה). אבל מה שכן יש הוא שינוי במצב הגושים ובתמיכה במפלגות, סוף סוף יש איזשהו מגמת התחדשות בזירה הפוליטית. זה אולי נשמע קצת מוזר, אבל בעיני זה דווקא טוב שהיו ארבע מערכות בחירות, אני חושב שזה משקף את המצב החברתי בארץ, די מפולג. הבחירות גורמות ומחייבות איזשהו שינוי חברתי. בעיניי לא צריך לשנות את שיטת הבחירות, היא מצוינת וייחודית, פשוט המצב החברתי מורכב, העובדה שלאף אחד את מספר הקסם 61, אומר שקבוצות אוכלוסיה שונות יותר מידי רחוקות בקו המחשבה. ודווקא בחירות גורמות לסוג של איחוד בניהם למען מטרה משותפת, זה יוצר הזדמנות לאיחוי חברתי. אז אני חושב שזה לא נורא שהיו כל כך הרבה בחירות וזה עוד אתגר שפוקד את החברה שלנו וגם אותו נעבור ואני מקווה שרק נצמח ונתקדם ממנו. 

מוזיקה בלב בהשראת אנשים אהובים\\ זוהר אביטל

חודש ניסן תמיד מרגיש לי כמו חודש של התחלות חדשות, טיולים ושמחה גדולה בלב.

בעקבות זאת, השבוע החלטתי לשתף אתכם במספר שירים שהיו חדשים עבורי, והתחלתי לשמוע בשנה- שנתיים האחרונות בזכות האנשים הקרובים אליי. לכן הדבר התחבר לי בצורה מושלמת להתחלות חדשות ולשמחה גדולה גדולה גדולה בלב, כי מי מחמם לנו יותר את הלב מאשר האנשים הקרובים אליו?!

 

איה זהבי פייגלין

אחד העם, גיטרה ופסנתר, לא לבכות

בוא לבר

עלובי החיים, זוכר ת'ימים

גיא מזיג

לבד במדבר, כמה אני אוהב אותך

כל החתיכים אצלי

כל הסיבות, ילדה קטנה ומכוערת, למה לי לקחת ללב

הילה רוח

נסיכה (תמיד גורם לי לחייך ולהרגיש אישה עוצמתית בצורה בלתי מוסברת, שיר יותר ממומלץ!!!), דובה גריזלית

גל טבת

יואב חייב למות

יש לגל טבת קצת וייבים של יוני בלוך, לפעמים לפעמים הם אפילו נשמעים אותו הדבר

איפה הילד

נפלת חזק

ברי סחרוף

ככה זה(לאהוב אותך), עוד חוזר הניגון

ג׳ירפות

מי שלא חולם, כועס,  יש לי חור בלב בצורה שלך 

(שניהם פשוט אייקוניים בעיניי)

יוני בלוך

וואו ממש כל האלבום של על מי אני עובד פשוט משובח בעיניי, תודה לך אירית אם את רואה את זה אני שולחת את אהבתי את נפלאה!

שי צברי

זוהר

קורין אלאל

אין לנו במלאי (שגיליתי שבכלל ענבל פרלמוטר כתבה), לחיות, זן נדיר

אפרת גוש 

קרב איגרוף

מרגיש לי שכולם אוהבים את אפרת גוש ואין צורך להסביר למה היא פשוט מקסימה

זקני צפת (פאן פאקט גיליתי לאחרונה שהם נחשבו פעם לדת׳ מטאל)

השכן, אם היה לי

מוניקה סקס

חיות מחמד, השמלה ממדריד

היהודים

קח אותי (כי מי אמר לך שאת מוזרה? מי אמר שזה אסור?)

שלום חנוך

אהבת נעורי, הכרתי את השיר אבל וואו לחלוטין ממש לא הערכתי מספיק. הלוואי ואם אתחתן זה יהיה עם השיר הזה ברקע!

 
 
342471-PA9R3U-906.jpg

השבוע בהיסטוריה

בתאריך 4.4.1968 נרצח מרטין לותר קינג. מרטין לותר קינג  (1929-1968) היה פעיל חברתי, כומר, ד"ר לתאולוגיה ומוביל מרכזי בתנועה לשוויון האזרח.

מרטין היה אפרו אמריקאי וגדל בתקופה גזענית בה הייתה אפליה בוטה בין אנשים בעלי גוון עור בהיר לבין אנשים בעלי גוון עור כהה. מרטין תמיד חתר לשוויון ולחירות וכל חייו עסק בקידום זכויות השחורים באמריקה.

הוא תמיד דגל במחאה לא אלימה והיה נואם ואדם מעורר השראה, בזכותו ובזכות רבים אחרים אזרחים באמריקה שווים וחופשיים ללא תלות בגזעם. לותר קינג לא זכה לראות את השינוי שחולל אך הוא זכה בפרסים רבים ביניהם פרס נובל לשלום.

רצח מרטין לותר קינג היה אירוע כואב וטרגי, וחבל שחייו נגדעו ביריית אקדח אחת, דווקא אותו אדם דגול שמחא נגד מלחמת ויאטנם ותמיד דאג למחות ללא אלימות נרצח באכזריות.

בעיניי מרטין הוא אדם מעורר השראה ובעל השפעה קריטית על ההיסטוריה, הלוואי שבכל מקום יהיה שוויון בין אנשים ללא הבדל של דת, גזע או מין.

הוד מעלתה- מלך מצריים // מאי גליקסברג

אח, הממ"יתון- הגיע הזמן שאחזור לכתוב כאן, לא?

 מרץ היה חודש קשוח- בחירות, פסח, שנה לקורונה, שיר חדש לאול טיים לואו, התחסנתי, התחילו הקורסים השנתיים במש"צים, חזרתי לעבוד והחודש עוד לא נגמר בכלל. חכו לאפריל- שם באמת תתחיל המסיבה. אז אם בממשל ופסח (כיאה לי- באיחור) עסקינן- תנו לי לספר לכם על הוד מעלתה, מלך מצריים. 

"א וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ-מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל-יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן הַבַּיִת לַיהוָה." (מלכים א, ו) לפי המסורת היהודית, הפסוק הנ"ל והתחקיר הקצר שעשיתי בנושא (כמובן בויקיפדיה)- יציאת מצרים חלה ב-2448 לבריאת העולם במניין לאדם הראשון, שהיא שנת 1312 לפנה"ס. קצת לפני כן, בערך בשנת 1500 לפניה"ס, או לפני ישו, לא תאמינו- אבל היתה אשה שלא רק היתה בעמדת המלכות, אלא גם נרצחה ולא פעם אחת. המלכה חתשפסות הייתה השליטה החמישית של מצריים מהשושלת ה-18. היא הייתה בתם הבכורה של תחותמס הראשון ואשתו-אחותו למחצה אחמוסה. בשנת 1490 לפנה"ס הוכתרה כאשת השליט תחותמס השני (אחיה למחצה), לאחר מותו בשנת 1479 לפנה"ס מונתה כעוצרת הממלכה עבור היורש המיועד תחותמס השלישי, שהיה אז בן עשר. תחותמס השלישי היה בנו של תחותמס השני, אך לא מחתשפסות . כשהגיע זמנו של היורש המיועד לשלוט, סירבה חתשפסות לפנות את מקומה והמשיכה בשלטון יחיד ללא בעל לצידה, מה שהיה לא מקובל כי א'- היא אשה וב'- היא אשה, וכולנו יודעים מה קרה אלפיים שנה לאחר מכן, כשמישהו נתן לילדה בת עשר להיות המלכה. רמז- אם אין לחם- תאכלו עוגות. ספוילר- ערפו את ראשה. 

 

פרעה אישה היה דבר כמעט בלתי נתפס, שרק צירוף מקרים חד פעמי יצר אותו. בגלל שדבר כזה היה כל כך בלתי נתפס, כמובן שהחברה ניסתה ללעוג לה, אבל חתשפסות סירבה להיקרא מלכה. היא רצתה להיות שווה לפרעונים שקדמו לה, ולכן התעקשה שיפנו אליה בתור "המלך" ולא המלכה. "הוד מעלתה- המלך", לכן בראשית ימיה דמותה המפוסלת היא בדמות אישה, ופסלים מאוחרים יותר מתארים אותה יותר ויותר בדמות גבר, ואפילו עם זקן, ולבושה כמו גבר.  חתשפסות הקפידה על מדיניות לא לוחמנית פנימית וחיצונית, ופיתחה מסחר בינלאומי עם השכנים הכנעניים והלא כנעניים ובכך שיקמה את מערכת הכבישים. היא שמרה על שלום ואחווה, פיארה את עיר הבירה, בנתה מקדשים ובנייני פאר שחלקם עומדים עד היום, ועל כל דבר- פשוט היתה פרעה נפלאה. מתוקף תפקידה בתור פרעה, היא נכחה בטקסים דתיים שספק אם נשים אחרות היו מוזמנות אליהם. היא ניצלה את מעמדה (באופן מגדרי ולא פוגע) בדרך הכי טובה שיכלה להיות, ושלטה במשך 15 שנה, מה שנחשב המון יחסית לפרעונים (ופרעוניות) אחרים ואחרות במצריים העתיקה. אל תבינו אותי לא נכון- כמובן שהיא לא היתה מושלמת. למרות שהיא שלטה נכון וגרמה למצריים העתיקה לשגשג- היא ניסתה לבצר את השלטון שלה. חתשפסות רמזה שסמכותה לשלוט היא סמכות אלוהית ולא סמכות זמנית, מה שקורה הרבה לאנשים במעמד כל כך גבוה, אבל לדעתי אין הצדקה למעשה. 

 

חכו, כאן מתחילה הדרמה. חתשפסות הודחה מהשלטון בשנת 1458 לפנה"ס. לפי האמונות המצריות העתיקות- חשוב לשמר את נשמות הפרעונים והמלכים החשובים, בגלל זה הם בונים מקדשים וקברים מפוארים, ומשמרים מומיות, תכשיטים וחפצים. תחותמס השלישי החל במסע למחיקת כל זכר מחתשפסות, כולל הרס והשחתה של דמויותיה ופסליה. עד לאחרונה נהוג היה לחשוב שהוא נוטר לה טינה או שנאה של ממש, הדיח או רצח אותה, ואז פעל למחיקת שמה מדפי ההיסטוריה. לאחרונה מצאו עדויות שמראות שניסיון מחיקת שמה של חתשפסות החל רק 20 שנה לאחר מותה. פעולה שכזו היא לא מעשה הנובע מטינה, כנראה שמסיבה כלשהי (שוביניזם) היה לו חשוב לשכתב את ההיסטוריה, ולהוריד מערכה של חתשפסות. גם מרשימות המלכים המסודרות של המצרים ודברי ימי השושלות נמחקה חתשפסות באופן מקיף. בשנת 2007 המומיה של חתשפסות זוהתה באמצעות בדיקות דנ"א. הקבר עצמו התגלה בשנת 1903 ונמצאו בו שתי מומיות של נשים. המומיה הראשונה שהוצאה זוהתה כמינקת המלכותית של חתשפסות. המומיה השנייה הושארה בקבר עד 1990, ההשערה היא שמדובר בחתשפסות. כשהוציאו את המומיה מהקבר, התגלה בבדיקות שבמותה עברה את גיל ה 50, סבלה מעודף משקל, סוכרת שגורמת לסרטן, דלקות מפרקים ובעיות שיניים. במיכל שנמצא ליד המומיה גילו משכך כאבים שהכיל חומר מסרטן שיכול לגרום להרעלה. 

אין לדעת אם בנה החורג של חתשפסות הרעיל אותה או טבח בה, או שהכל היה צירוף מקרים מזעזע, או שיש כאן תעלומה ממשית. מה שכן יודעים הוא שמעמדה של חתשפסות העיר שיח מתמשך לגבי מעמד האישה, שיח שהצליח להרגיז אנשים עד כדי כך שניסו לטבוח בשאריות שלה, מה שבאמונה המצרית נחשב למעשה חמור ומקביל לרצח. אסכם בזאת- כאן אנחנו רואים שלא משנה מי, גבר או אישה, ברגע שמגיע לעמדת שלטון- הכח יעלה לו לראש בשלב כלשהו. כאן חתשפסות ניסתה לגרום לאנשים להאמין שהשלטון שלה אלוהי, נפוליאון ניסה לכבוש ולכבוש, היו ויהיו אינספור דיקטטורים, קיסרים, מלכים ושליטים עם תאוות בצע שאין לתאר, והתפקיד שלנו, בתור העם החי בעולם הדמוקרטי של היום- הוא לבחור את הכי פחות נורא. חג חירות, ובחירות שמח לכם, מקווה שליל הסדר לא היה ארוך ומייגע!

אוהבת, מאיצ'וק.

17973871-[Converted].png

משה למרות חשיבותו הרבה ביציאת מצרים, מופיע באגדה אך ורק פעם אחת.

 

הידעת?

2.png

השבוע נתמקד בחג הפסח!

לחג הפסח יש שלל של נושאים מלאים ורבי מלל, נסו להתמקד בנושא אחד ולפתח אותו.

*תוכלו לספר בקצרה על מטרת חג הפסח: לזכור את יציאתנו מעבדות לחירות.

*תוכלו לספר על הברכות ומשמעותן (הביאו טעימות😊).

*תוכלו לספר על חג הפסח בעדות השונות.

שיהיה לכם חג פסח כשר ושמח! זכרו להישאר ממוקדים!

 

רעיונות להדרכה

חוק החמץ // עדי גרוסו

באוגוסט 1986 נחקק בכנסת חוק החמץ, החוק אומר כי במהלך חג הפסח "לא יציג

בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה". כלומר- אסור לכל סוג חנות להציג ולמכור מוצר שאינו כשר לפסח. במקרה ובעל עסק עובר על החוק הוא יקבל קנס.

המניע של החוק הוא הלכתי כמובן, ההלכה היהודית אוסרת על אכילת חמץ במהלך החג, ומכירה שלו תפגע ברגשות הציבור הדתי רחב. 

לפי סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה כ67% מהישראלים מקפידים לשמור על אכילת מזון כשר לפסח. למרות רוב הישראלים המקפידים לשמור על כשרות בפסח, רק 38% סבורים כי יש לאסור על בתי עסק למכור ולהציג חמץ. יש לציין כי המדגם נערך בשנת 2018 וכלל נבדקים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.

מהנתונים אפשר ללמוד שלרוב הציבור אכפת מחג הפסח (כמו שצריך בעיניי) אך חלק לא גדול יחסית ממנו נפגע מהצגת ומכירת חמץ וחשוב שיש לאסור אותו. 

חג הפסח הוא חג ממלכתי וחשוב לקיים אותו ולכבד גם את האנשים שתומכים בחוק החמץ, אבל בסופו של דבר אנחנו חיים גם במדינה דמוקרטית ומודרנית שהיא גם מדינת לאום. אמנם זה יוצר ניגודים בין דת ומדינה/ אורח חיים אבל אני מאמין שאפשר למצוא את האמצע בדברים האלה.

סתם דוגמא, אין סיבה שבתל אביב בתי עסק יקבלו קנס בזמן שרוב הציבור בעיר פחות תומך בחוק החמץ.

אני חושב שצריך לשנות את החוק (שכבר בן 30 ומשהו שנה) ובמקום חוק ממלכתי שחל על כולם, יש להתאימו לאוכלוסיה/ לעיר. 

לדוגמא, אפשר כל כמה שנים לבצע מדגמים עירוניים, ולפיהם כל עירייה תחליט מה מתאים לה ולתושבים שלה בעניין חוק החמץ, אם לאכוף את החוק, או רק להמליץ לבעלי העסק.

בסופו של דבר זכותו של כל אדם שלא יגבילו אותו בפעולותיו ועם זאת, צריך לכבד גם את הדת. למען האמת, הסוגיה הזו היא מינורית ביחס לסוגיות אחרות. (תחבורה ציבורית בשבת לדוגמא). 

אני מאמין שכן צריך לשמר את האופי היהודי של המדינה ולחזק את תכליתה כמדינת לאום, אבל אי אפשר להתעלם מהציבור שאינו דתי וצריך למצוא את האמצע בין שני הצדדים. כי תכלס אין סיבה שציבור אחד יוגבל או ציבור אחר יפגע, וכל הסוגיות האלה חשובות ובוחנות אותנו כחברה. אני מקווה שבעתיד נצליח לגשר על סוגיות דת ומדינה בצורה מיטבית, כי כרגע זה לא לגמרי קורה.

מש"צים משתפים | דמות הכי זכורה מכנסי פסח

בגלל שהחוויה הראשונה היחסית יותר אינטנסיבית שלי במשצים היא כנס פסח, יש לו מקום די מיוחד בלב שלי ולכן אני מניחה שגם ללא מעט מכם. בשבילי הוא כמו זיכרון רחוק שלא ישוב, אך תמיד מעלה חיוך על הפנים.

 

השבוע נשאלו המשצים מי הדמות הכי זכורה להם מקורס פסח (איזה שיבחרו) והוזמנו לפרט כראות עיניהם.

 

יונתן אהרונוביץ', שישיסט מהתיכון לאומנויות משתף:

הדמות הכי זכורה לי מקורס פסח היא רוני צוקרון. היא הייתה מדריכה של הקבוצה ולמדתי ממנה ערכים שמלווים אותי במשצים גם עכשיו. 

 

אוריין עמר, שמינסיטית מתיכון רנה קסין משתפת: 

הכנס פסח הכי משמעותי עבורי הוא בשנת 2019 שהדרכתי את קבוצה ד'- הד'ודלים שלי שנכנסו לי ללב מהרגע הראשון שראיתי אותם❤️ 

החניכים שלי הם אלו שעשו לי את החוויה המשמעותית וכל אחד ואחת מהם היה עבורי משמעותי, כל הצחוקים, השמחה, המורלים, המבנה המהמם היה בזכותם , צהובים מהרגע הראשון שהתחילו את צעדם במש"צים ❤️

החניכים שלי, נשארו איתי בקשר עד היום (כיתה י"ב) והם השנה בגיל שהייתי אז מדריכה וימשיכו לפזר את הצהבת לכל מקום, אין יותר גאה ממני בהם ואני מתגעגעת אליהם המון המון המון ! תודה על הכנס הכי טוב שאפשר:)

 
2.png

למה קוראים לחג הפסח בשם זה, ומה משמעות המילה 'פסח'? // דנה ברבי

שאלה:

למה קוראים לחג הפסח בשם זה? מה משמעות המילה 'פסח'?

תשובה:

חג הפסח נקרא כך לזכר קרבן מיוחד שהקריבו בזמן בית המקדש בערב החג. הקרבן נקרא בשם 'קרבן פסח', ועל שמו אנו קוראים לכל החג – 'חג הפסח'.

מה משמעות המילה 'פסח'? הוא מתאר את המאורע בו בורא העולם "פָּסַח" ודילג על בתי היהודים כאשר עבר מבית לבית בכל ארץ מצרים והרג את הבכור שבבית. המגפה פגעה בכל בתי המצריים, לא היה בית שאין בו מת. אבל היא לא פגעה בכלל בבתי בְּנֵי-ישראל, למרות שהתגוררו בתוך השכונות המִצְרִיוֹת. וכמו שאומרת ההגדה: "פסח על שום מה? על שום שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים".

כמה ימים קודם לכן, ה' ציווה לכל בית אב בישראל לקנות כבש, לשחוט אותו ביום י"ד בניסן, ולמשוח את דמו על המזוזות והמשקוף של פתחי הבתים. הדם הזה שימש כסימן היכר לכך שבבית זה מתגוררים יהודים, ומעל כל בית כזה "דילג" הקב"ה כאשר היכה את הבכורות, ולא אירע שום פגע לשוהים בו.בחג הפסח מזכיר לנו את השמירה המיוחדת של בורא העולם על עם ישראל בכל מצב ובכל מקום בו הם יהיו.

 
2.png

תודה שקראתם

מקווים שנהנתם!