Untitled-1.png
האינטרנט- מקום אוהב אם נהפוך אותו לכזה // מאי גליקסברג
בתור נערה מתבגרת עם מדיה חברתית מי כמוני יודעת שאנשים נוטים להיות יהירים כשיש להם מקלדת ומסך מול הפנים, וכעס בלב. אינספור פעמים לימדו אותנו בבית הספר על החסרונות באינטרנט, במדיה החברתית ובכלל בטלפון כחפץ. אינספור פעמים אנחנו התלמידים התלוננו שאף פעם לא מדברים איתנו על היתרונות שבאינטרנט, וזילזלנו בהרצאות האלה כי "אנחנו כבר יודעים" וכי "דיברו איתנו על זה מיליון פעם". אני בעצמי נוטה לצאת מהרצאות דומות עייפה מהביקורת החוזרת על עצמה שכבר שמענו עוד פעם ועוד פעם, אבל לאחרונה עם המשבר החברתי בישראל שרק גובר וגובר, בעיקר בירושלים והסביבה- בתחושה האישית שלי המדיה החברתית התעצמה בהשפעה שלה על אנשים יהירים שרואים סטורי באינסטגרם שמקדם אג'נדות חד צדדיות מוקצנות, וכך גם האנטישמיות תופסת תאוצה, לפחות בדף האינטרנטי שאני רואה. שוב, זה קל ללחוץ "שיתוף". זה קל לקרוא ברפרוף ולומר "זה נראה כמו קונפליקט ואני רוצה לתרום לצד הצודק", בלי לקרוא באמת, בלי לשים לב ועל הדרך, בשושו, לשתף פוסטים שמשתמשים במילים כמו "טיהור אתני" ו"רצח". מילים שממש לא מתכתבות עם המציאות בדרך כלל, מילים רדיקליות שבקלות יכולות לתרום לאג'נדה האנטישמית שמתחת לרדאר, בלי ידיעה אפילו, המון אנשים מקדמים. על מה אני מדברת אתם שואלים? ספציפית היום זה על המשפחות משיח' ג'ראח, מחר זה בטח יהיה משהו אחר. התמונה שאנשים מקבלים על ישראל (כאוכלוסייה יהודית ולא כממשלה) היא תמונה שקרית שמקדמת פוגענות ואלימות. זה לא כמו לפני שבעים שנה, שליהודים לא היה בית, שהם היו בכל מקום בעולם ולא היה מקום שמקבץ את כולם, שיהדות היתה לאום של עם שאין לו איפה להיות, והאנטישמיות שהתבטאה במעשים מגונים גן מדיניים וגם חברתיים בכל מקום בעולם באופן פיזי. היום גם יש המון מעשים ופשעי שנאה נגד היהודים, אם כי הם הרבה יותר מעטים מפעם, וזה הרבה פחות "אופנתי" לשנוא יהודים, כי עם הדאבל סטנדרט של היום- אנטישמיות זה רע אבל לשנוא את ישראל זה טוב, היום רוב האנטישמיות שאני חווה, לפחות, מתבטאת במדיה החברתית, בין אם זה פוסטים שמשתמשים במונחים קיצוניים או בין אם זה פשוט פוסט שקושר את כל היהודים בעולם להחלטות ממשלתיות שאחוז גדול מהיהודים גם בעולם וגם בישראל לא מסכים איתן, ועוד אינספור דוגמאות. הנקודה שלי היא שלכל מצב יש שני צדדים. לכל אג'נדה פוליטית או חברתית יש גם צד נגדי, ותאמינו או לא- יש גם צד באמצע. זה קל לקבל רק צד אחד של הסיפור, חלק קטן מהתמונה, "סיפור בודד" במונחים של מגמת דיפלומטיה, דברים שיכולים להוביל לשנאה לא מבוססת של הצד שנראה "לא צודק" בסיפור, אך ורק כי לא לקחנו את הזמן לקרוא, להבין, ללמוד ולהסתכל. תעשו רפלקציה. תחכימו. אל תהיו יהירים, במיוחד לא כשמדובר על קונפליקטים חברתיים, ובכל מצב בחיים שלכם. תהיו בוגרים ותקדמו אג'נדה חברתית מתונה. תאהבו ותפיצו אהבה.
17973871-[Converted].png
                 הידעת?😉

בשער האריות אין שום אריות. תחת זאת יש ברדלסים, אותם אהב השליט הממלוכי בייברס שבנה את השער (דרכו פרצו הצנחנים ב-1967).

איזה כיף שיום ירושלים //יואב גבע

 
 
איזה כיף זה שהקורונה פוחתת יותר ויותר, רק לפני שנה וחצי היינו רגילים לחגוג, לשמוח ולא להיות סגורים בבית. ואז הגיע אלינו שנת הקורונה והלכו מאיתנו הרבה דברים טובים וחלק מהם זה יום ירושלים. יום ירושלים זה יום של טוב יום של שמחה יום של חגיגה יום שכולם ביחד צועדים, רוקדים, שרים ושמחים ביחד. והקורונה שנה קודמת פשוט לא אפשרה לנו את זה רק להישאר בבית סגורים ועצובים. והנה הקורונה כאן בישראל מפחיתה ואין כמו לחזור לשגרה עם יום כמו יום ירושלים, זה הכי מושלם לחזור ככה לשגרה ולשמוח ולחגוג על מה שקיבלנו. על  מה שהסבים והסבתות שלנו נלחמו בשבילו, על מה שהסבים והסבתות שלנו חלמו עליו, על מה שהסבים והסבתות שלנו רצו תמיד, ירושלים שלמה ומאושרת. והנה היום יש לנו גם סיבה לצאת לשמוח, לרקוד, לשיר, לצעוד ופשוט להנות מהיום הזה. ויש לנו גם סיבה שאפשר פשוט לצאת מהבית אחרי כל השנה הזאת.

רגע להתעדכן המחאות האלימות בקולומביה // עדי גרוסו

בימים אלה עדיין מתרחשים מחאות ענק בקולומביה נגד הממשלה. בימים אלה קולומביה חווה משבר כלכלי חריף וגל שני של תחלואה קשה, בעקבות המצב הכלכלי הממשלה החליטה להעביר רפורמת להעלאת מיסים על מוצרי צריכה בסיסיים (חלב, לחם, קפה) ואפילו על שירותים בסיסיים כמו שירותי קבורה, העלאת מיסים זאת תפגע אנושות אוכלוסיית מעמד הביניים שממילא נפגע אנושות ממשבר הקורונה.
ב28.4.2021 החלו הפגנות לא אלימות במרכזי הערים בגדולות ובתוך כמה ימי מחאה המחאות החלו להיות אלימות. בהתחלה המשטרה החלה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות ובמהרה החלה אלימות משטרתית. השוטרים שם נוקטים באלימות מופרזת ויורים אש חיה ברחובות, בכל יום ישנם מאות פצועים ומעל עשרה הרוגים. רחובות הערים בקולומביה הפכו לשדה קרב, לפי עדויות וצילומים שעלו לרשת החברתית שוטרים חוטפים צעירים שמפגינים ומכים אותם בפומבי, צעירות שנתפסות מעידות כי נאנסו על ידי כוחות המשטרה. מידי לילה הממשלה מורה לרשויות לנתק את הבתים ממים ומחשמל, והמשטרה מרססת גז מדמיע לעבר בתים ובניינים בכדי לשמור על עוצר לילי. בכל יום סלבריטאים והרבה אנשים אחרים מעלים תיעודים קשים של רחובות בוערים ושוטרים שתוקפים באכזריות חפים מפשע. המחאה שם הגיעה לרמות אלימות וביזיון חסרות תקדים והתושבים שם סובלים מדיכוי אלים שחוצה את כל הגבולות הדמוקרטים והמוסריים. זכויותיהם של התושבים מופרות בצורה בוטה.
האו"ם כבר הגיב וגינה את האלימות הלא קונבנציונלית ובכירים בממשלה התפטרו. קולומביה חווה כעת משבר בריאותי וכלכלי חמור, ועכשיו גם חברתי ומוסרי מזעזע, נחצו שם כל הקווים האדומים והמצב שם דורש התערבות בינלאומית דחופה. 
פשוט מפחיד לראות כמה מהר חברה יכולה להידרדר, מזלנו שאנחנו חיים במדינה מודרנית.

השבוע בהיסטוריה- ניצחון ישראל באירוויזיון// עדי גרוסו

בתאריך ה12.5.2021 נטע ברזילי מנצחת באירוויזיון שהתקיים בליסבון. נטע ייצגה את ישראל וזכתה בניצחון הרביעי של ישראל בתחרות האירווזיון. נטע זכתה באירווזיון עם השיר "TOY". הניצחון של ישראל באירווזיון היה גאווה עצומה למדינה ולכולנו, וזה היה ניצחון מרשים ומלא משמעות. גם נטע אדם מרשים וגם השיר מדבר על נושא כל כך חשוב, הוא נכתב כתמיכה לקמפיין "Me too"  ומתקשר לנושא של העצמה נשית.
אני ממש זוכר את הגאווה האווירה ששררה אחרי הניצחון, ואיך כולם שמעו בלופים את השיר הכיפי והחשוב הזה. אני מוריד את הכובע בפני נטע שהיא זמרת מדהימה ואין ספק שהניצחון היה אירוע מרגש.
 
342471-PA9R3U-906.jpg

שער הרחמים//לילך בן אהרון

שער הרחמים הוא אחד משערי ירושלים, הנמצא בצדה המזרחי של חומת ירושלים, בחלק החומה המהווה גם את החומה המזרחית של הר הבית. הוא מורכב למעשה משני פתחים, החסומים כיום בלבנים.

מבנה השער קיים מאז המאה ה־7, ראש השער וסביבו מעוטרים בעיטורים שעל פי סגנונם שייכים לתקופה הרומית.

מבנה השער:

מבנה השער אינו מתאים לשמש כשער הגנה משום שהוא רחב, הכניסה אליו היא חזיתית (ולא בזווית, כבשער מגן). מכה אחת עלולה למוטט את כולו. לפיכך, מדובר ככל הנראה בשער ניצחון שנבנה בשלהי התקופה הביזנטית לציון נס השבת הצלב על ידי הרקליוס. כאשר ביקש הח'ליף עבד אל-מלכ לבצר את הר הבית על מנת להקים בו את כיפת הסלע, מבנה השער שקיים היום נבנה אז, והוא שולב בחומת המתחם המשוקמת. נוטים להאמין שנאטם משום שהשארתו פרוץ היוותה סיכון ביטחוני. חלק מהחוקרים סבורים שהשער נאטם יותר מאוחר במאה העשירית, מסיבות דתיות ויצא מכלל שימוש רק אז.

במסורת היהודית:

בתקופה הערבית זכה השער להיות אחת הנקודות החשובות ביותר במסורת סיבוב השערים של קהילת הקראים בירושלים והיווה מקום לתפילות. המתפללים התלוננו על כך שהערבים הפכו את המקום למקום זריקת אשפה ובית קברות והתפילות פסקו.

במסורת הנוצרית:

על פי המסורת הנוצרית שער הרחמים הוא השער דרכו נכנס ישו לירושלים. 

בתרבות:

משנת 1977 צורף דימוי שער הרחמים בשטר של 500 לירות, ומשנת 1980, בשטר של 50 שקל, שהנפיק בנק ישראל.

ברצוני להוסיף שיר על שער הרחמים:

השיר יצא לאור ב-1992, כסינגל מתוך האלבום "וביניהם", שהגיע למעמד "אלבום פלטינה", על מכירת 40,000 עותקים.

מילות השיר נכתבו והולחנו על ידי מאיר בנאי. השיר מורכב משני בתים, וביניהם פזמון חוזר. השיר הוא בלדת רוק שקטה, בה מתאר הדובר את געגועיו לשער הרחמים, אחד משערי העיר ירושלים, העיר בה גדל בנאי.


 

שער הרחמים/מאיר בנאי 

מסתובב בעיר הישנה

ורעש בא מכל פינה

אני מכיר כבר

מכיר כבר את דרכי

בדרך לשער הרחמים.

לא מביט סביב

לא מקשיב

איש חולם אני

וכך היה תמיד

אבל מכיר כבר

מכיר כבר את דרכי

הדרך אל שער הרחמים.

חי פעם רק פעם

יש טעם אין טעם

עם כח בלי כח

שער הרחמים.

בואי איתי יחד

בואי מתוך הפחד

כי את, גם את חלק

משער הרחמים.

השלטים מעל החנויות

משקיפים, על הרחובות

בתוך ליבי יש צעקה והיא גדולה

הראו לי את שער הרחמים.

חי פעם רק פעם

יש טעם אין טעם

עם כח בלי כח

שער הרחמים.

בואי איתי יחד

בואי מתוך הפחד

כי את, גם את חלק

משער הרחמים.

 

2.png

תודה שקראתם

מקווים שנהנתם!

 

מחוז ירושלים ממני אליכם// אוריאל גפן צימרמן

אחיי ואחיותי ממשפחת מחוז ירושלים האהובה 

ללא ספק בעולם אני מתרגש ושמח בזכות לכתוב ולהישמע בפורמט המטורף ביותר שקיים אצלנו במחוז- הממית"ון.

 

אז חשבתי על זה המון 

מה אכתוב כאן בממיתון 

באמת שהיה לי קשה, אבל הבנתי כמו רחל המשוררת "שרק על עצמי לספר ידעתי"

אז בואו תשמעו שנייה על הסיפור האישי שלי ואיך זה קשור אליי אליכם ולחוזק העצום במחוז .

 

אז היום אני בן שירות במחוז אני בוגר מש"צים בוגר קורס הישרדות חבר הנהגה ועוד 

אבל וואו באמת שעבורי זה ממש לא מובן מאליו. 

אז לפני המון שנים אי שם בספטמבר  2015 אוריאל נכנס לראשונה לשיעורי של"ח

עבורי אלו היו שיעורים שבאמת עניינו אותי (לא המון זוכים לזה) ושיום אחד מגיעים ומציגים לכיתה על המש"צים העיניים שלי נדלקו .

באמת רציתי אז באותו שבוע פניתי למורה לשל"ח שלי בבקשה להצטרף למש"צים הוא הסתכל עלי ואמר אוריאל אתה יודע שלא תהיה לך שם סביבת חינוך מיוחד או סייעת שתעזור לך אתה בטוח שאתה רוצה עניתי בלי לחשוב שכן אז אחרי התנגדות של בית הספר ולחימה שלי ושל המורה אפשרו לי לצאת ואפילו רצו לצרף אליי סייעת אבל המורה שלי התנגד לכך הוא הסביר שהוא מאמין שאני אצליח להגיע רחוק גם בלי עזרה הוא האמין שאני מסוגל, 

ואני בהתחלה פחדתי אבל בקורס הבסיסי גם המדריכים שלי האמינו בי 

ובזכות האמונה שלהם בזכות שנתנו לי להאמין בעצמי אני הגעתי לאן שהגעתי היום.

 

ועכשיו חזרה אליכם.

אתם.ן מסוגלים.ות להכל 

את/ה יכול/ה להשיג את הכל

ואני מאמין בך!

ואני מאמין שתתחילו להאמין בעצמכן.ם תוכלו להגיע רחוק

כמו שהמורה שלי והמדריכים שלי האמינו בי !

 

שנזכה להצלחות הגשמות וחוויות משמעותיות בחג של המחוז הכי שווה בארץ

שלכן.ם תמיד,

אוריאל גפן צימרמן💖  

מחוז ירושלים בשבילי// עידו טיאר

אוקיי אז מחוז ירושלים בשבילי...
בראשית כל הדברים משפחה שלא יצא לי לראות בשום מקום ובין המשפחה המכילה הזאת כמובן יש את האחים והאחיות שלי שאני גאה לקרוא להם אחים ואחיות שלי ואת המדריכים שתפסו ממש ממש מהר את המקום של האמא והאבא השניים שלי והכל התחיל בדרך פשוט טובה/הזויה/משמחת שיצא לי לחוות ואולי גם למי שיקרא את זה:
 
בכיתה ח כשניסו לגייס אותי למשצים חשבתי שזה סתם שטויות ושמש"צים זה חננות שאף אחד לא אוהב ושאין לי מה לחפש שם עד שאחת המדריכות המדהימות שלי סתו אסייג אמרה לי במילים מאוד מאוד פשוטות "עידו אתה בא!!!!" ואז פשוט יצאה מהכיתה אמרתי לעצמי שלפחות שווה ללכת לנסות כי אולי יכול לצאת לי מזה משהו אז הלכתי ובפעילות הראשונה שלי כבר התאהבתי במה שראיתי בין אם זה בבית ספר ובין אם זה בכנס חנוכה הראשון שיצא לי להכיר בו כל כך הרבה ילדים וילדות שנכנסו לי לחיים עד היום. בכיתה ט כשהדרכתי פש"צים בפעם הראשונה הבנתי שמחוז ירושלים יודעים לעשות גם כיף לא נורמלי ואני מתכוון לזה שהצלחנו לארגן שישבת כל הצוות הדרכה אצל אחד הילדים בבית ועשינו שם על האש ובאמת שאני מאוהב עד היום בכל אחד ממי שהיה שם והלוואי שכולם היו שומרים על קשר אחד עם השנייה והשנה שהגשתי מועמדות לבסיסי אמרתי לעצמי שאני אנסה ללמד את החניכים שיהיו לי בעזרת השם איך לעשות כיף כמו מש"צ במחוז ירושלים תוך כדי שמירה על הכללים כמובן😉😉 אבל הכי הכי הכי חשוב גם תוך כדי שהוא או היא שומרים על חיוך. 

מה זה יום ירושלים?//עדי גרוסו

יום ירושלים הוא חג לאומי הנחגג בתאריך בכ"ח באייר. החג מציין את הניצחון בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים. בקרב חטיבת הצנחנים כבשו את מזרח העיר ואת העיר העתיקה ובכך איחדו את ירושלים. כעת ירושלים כולה בשליטה ישראלית וחלה בה ריבונות ישראל. לאחר הניצחון הכנסת חוקקה את חוק "יום ירושלים" ומאז יום ירושלים הוא חג לאומי ושמח במיוחד.
ירושלים בירתינו, היא עיר מיוחדת ומופלאה, ויום ירושלים הוא תמיד יום שמח של חגיגה וגאווה. בכל שנה ישנם מצעדים וטקסים חגיגיים בעיר וכמובן איך אפשר לא לשמוח ולהיות באווירת החג כשזו עיר המחוז שלנו.
אז אני שמח שיש את יום החג הזה, ואני אוהב את ירושלים על כל גווניה, והכי חשוב אני גאה להיות מש"צ של המחוז הכי שווה!

 

ירושלים והעיר העתיקה// דנה ברבי

 

לירושלים היסטוריה עתיקה שמתחילה עוד מהתקופה הכלקוליתית ועידן הברונזה אך העיר העתיקה בצורה הקיימת עד היום החלה להתגבש במאה החמש עשרה תחת האימפריה העות'מאנית. בעיר התגבשו ארבעת הרובעים הקיימים עד היום: הרובע היהודי, הרובע הנוצרי, הרובע המוסלמי והרובע הארמני - לכל אחד ייחודי משלו, אווירה וסגנון ייחודי. המעבר בסמטאות העיר העתיקה הוא הרגלי אולם שווה להשקיע ולהגיע לאחד משערי העיר כדי לחוות את האווירה והקדושה שקיימת רק שם.

הרובע המוסלמי

העיר העתיקה בנויה היום מארבעה רובעים: הרובע המוסלמי, היהודי, הנוצרי והארמני. לכל רובע ייחוד משלו ומקומות שונים בהם כדאי לבקר מגוון וטיול בסמטאותיה של העיר העתיקה בירושלים.

הוא הרובע הגדול מבין הארבעה. גבולותיו הם רחוב השלשלת, הר הבית, החומה מצפון והגיא המרכזי ממערב. בחלק מהרובע המוסלמי שוכנת שכונת המוגרבים שכיום מהווה חלק מרחבת הכותל המערבי. בחלק הצפון מזרחי של הרובע, בין שער האריות ורחוב הגיא גולן שכונת באב אל חוטה בה מתגוררת גם אוכלוסייה צונית.

חלק שני משלושת חלקי הרובע המוסלמי ידוע בשם "המשולש" והוא תחום בין רחוב השלשלת, ודוד, רחוב הגיא והשווקים מצפון לו. המשולש הוא אזור מגורים מובהק שבשוליו חנויות, שווקים ומסחר הומה. מבנה הבתים והחצרות נותר כמעט ללא שינוי מאז המאה 15. מבנים ראויים לביקור באזור זה - ארמון הגבירה טונשוק.

בחלק השלישי, הרצועה - בין הרחובות ויה דולורוזה, הגיא והשלשלת - יכולים מבנים רבים הראויים למבט שני - מדרסת תנכזיה, שוק הכתנים, ספריית ח'אלדיה ומספר סבילים מפוארים (מתקני אספקת מים). הרחבות בחלק זה צרים ומקורים בימי שישי הם גם צפופים באנשים ההולכים וחוזרים מתפילות בהר הבית.

מערת צדקיהו, המערה המלאכותית הגדולה בישראל, בנויה תחת בתי הרובע כמו גם מנהרות הכותל. לא יכול לבקר במתחם המנהרות כאשר הכניסה היא מרחבת הכותל והיציאה היא ברחוב הגיא. במתחם גם חזיון אור קולי והאתר מושך אליו מבקרים רבים.

סביב הויה דולורוזה מצויים אתרים נוצריים - קפלת ההלקאה, קפלת ההרשאה וכיפת הצלב, מנזר האחריות ציון אשר במרתף גם לא ניתן למצוא את ברכת הסטרותיון, הכנסייה הארמנית קתולית האכסניה האוסטרית שהיוותה בית הארחה לצליינים.

הרובע הנוצרי

הרובע הנוצרי בנוי סביב כנסיית הקבר, ומכיל כ -40 מנזרים וכנסיות. מרבית הרובע אינה כוללת בין מבני מגורים אלא בתי דת, חינוך ותיירות. מרבית החנויות ברובע פונות לתיירים ומצויות לאורך רחוב דוד, רחוב הנוצרים ומוריסטן. ברובע מספר בתי קפה קפה ומסעדות, בתי מלון ובתי אירוח לעולי רגל, ומוזיאונים קטנים. את הרובע הנוצרי מאפיינים גגות הרעפים האדומים.

בין הכנסיות הבולטות באזור: כנסיית הגואל, כנסיית יוחנן המטביל וכנסיית הקבר הקדוש הנחשבת לאחת הכנסיות החשובות והקדושות ביותר בעולם שלצידה דירוג אל סולטאן - מנזר המלך, מתחם על גג קפלת הלנה הקדושה השייך לכנסייה האתיופית. ברובע הנוצרי ישנו גם המוריסטן - שוק בעלי מלאכה וחנויות שונות.

הרובע היהודי

הרובע היהודי היה מלבד מבני המגורים גם אתרים ארכאולוגיים ותיירותיים, חנויות יודאיקה ומזכרות ומסעדות. הרובע נמצא בין החומה מדרום, הר הבית, רחוב דוד והרובע הארמני. הרחבות הראשיים בו הם רחוב חב"ד, מעלות רבי יהודה הלוי ורחוב היהודים. מרבית הממצאים הארכיאולוגים שנמצאו ברובע מוצגים במוזיאון הפרוור ההרודיאני והפכו רצפות פספות, מקוואות, שרידי לימודים מפוארים, פרסקאות ועוד.

צמוד לרובע היהודי נמצא מדרום נמצא הגן הארכיאולוגי ובו רחוב מרוצף, שרידים מקשת רובינסון מקוואות, כתובות, ארמונות לתקופה המוסלמית הקדומה ושכונת מגורים להכין את התקופה הביזנטית. הכניסה למתחם מנהרות הכותל היא מהכותל המערבי. אתרים ארכיאולוגיים נוספים ברובע הם הפרוור ההרודיאני שבו שכונת פאר יהודית מתקופת המלך הורדוס, הקארדו - רחוב מרוצף רחב ששימש כשוק סוחרים בתקופה הרומית והביזנטית ובו עמודים משוחזרים. מבנים מרשימים נוספים ברובע - כשר המחסה וכנסיית מרים של הגרמנים וגם בתי כנסת רבים מהם כדאי לציין את בתי הכנסת הספרדיים (מתחם של ארבעה בתי כנסת, מהם אחד אשכנזי, ובית הכנסת הקראי הייחודי. לדך 24) העוסק בבית המקדש וכליו מוזיאון חצר הישוב הישן.

הרובע הארמני

הקטן מבין רובעי העיר העתיקה. הרובע מוקף חומה והוא כולו מהווה את מנזר יעקב הקדוש. שערי המתחם נסגרים בשעה 22:00 ורק תושביו מורשים להיכנס לאחר שעה זו. מנזר נוסף שנמצא בשולי הרובע מחוץ לחומותיו אך עדיין נחשב לחלק מהרובע הוא מנזר השייך למארונים ומתחם סנט מרק השייך לכנסייה הרוסית אורתודוקס. בצמוד לרובע לא יכול למצוא את כנסיית המשיח - כנסייה אנגליקנית בכיכר עומר אבן אל ח'טאב, מול מגדל דוד. מקומות בעלי חשביות ברובע - קתדרלת יעקב הקדוש, הפטריארכיה הארמנית המוזיאון הארמני. במקום חנויות המוכרות פריטי קדרות מעשה ידי תושבי המקום.

ויה דולורוזה

בית דולורוזה, דרך הייסורים היא דרך בעיר העתיקה בה על פי האמונה הנוצרית צעד ישו מהמקום בו נגזר דינו לצליבה ועד גבעת הגולגולתא בה הצורך גזר הדין. הויה דולורוזה מתחילה ברובע המוסלמי, מצפון להרוויח את הבית, ומסתיימת בכנסיית הקבר שברובע הנוצרי. בדרך 14 תחנות המציינות התרחשויות לאורך מסעו של ישו, חמשת עוד שם נמצאו כולן בכנסיית הקבר. הדרך המסומנת עוברת ברחובות ויה דולורוזה, רחוב הגיא ורחוב בית הבד. כל תחנה לאורך הדרך מסומנת בלוח מתכת עגול הקבוע על הקיר ובו מספר התחנה באותה לטינית.

שערי העיר העתיקה

לעיר העתיקה 8 שערים, מהם שבעה פתוחים: שער יפו, ​​שער שכם, שער ציון, שער הפרחים, שער הרחמים (סגור בלבנים), שער האריות, השער החדש, שער הפרחים ושער האשפות. אם שכרתם רכב לטיול בסמטאות העיר העתיקה, השאירו אותו מחוץ לאחד השערים. שער שכם נחשב לשער היפה והמפואר ביותר. שער האריות אולי ליציאה להר הזיתים ואל הרובע המוסלמי, שער האשפות הוא השער המוביל את הרובע היהודי ושער יפו נמצא בסמוך להצליח מגדל דוד וקרוב לשוק הפועל בעיר העתיקה. ליד השער ישנו חניון ענק ומדרחוב ממילא ובו מלונות ומסעדות רבים גם הוא מגיע עד אליו.

אם החלטתם על השכרת רכב בירושלים ועבור לטיול בין סמטאותיה של העיר העתיקה בירושלים, כדאי לשקול חניה ליד שער יפו. מלבד החניון הענק בסמוך לשער זה, מדרחוב ממילא גם יאפשר להירגע ולשנות אווירה לאחר הטיול. אם באתם להתרשם מאוירת הקדושה והדת, חיפשתם מזכרת, רציתם להתמקח או שאתם מתעניינים בארכיאולוגיה ירושלים העתיקה מציעה עושר רב, לכל הסוגים המטיילים.